Internet zou eigenlijk beschouwd moeten worden als een nutsvoorziening. In deze tijd is het lijntje waardoor de digitale bits en bytes in huis en kantoor binnenkomen vrijwel net zo belangrijk als gas, stroom en water. Al zijn velen de mening toegedaan dat het gas er wel af mag. Het is belangrijk dat internet gewoon werkt, het is hoogst irritant als er een storing is. Het kan voorkomen dat je niet meer kunt bingewatchen (oneerbiedig comakijken genoemd), maar je kunt misschien ook het licht niet meer uit doen met je slimme lampen (knopje?!). Irritant is ook dat je misschien moet gaan stoorzoeken omdat de storing veroorzaakt kan worden door je eigen spullen. Het komt altijd ongelegen.
Als de stroom uitvalt, en alles in je eigen meterkast ok lijkt te zijn (aardlek is er niet uitgeklapt, stoppen zijn allemaal goed), kijk je of bij de buren de lampen het nog doen. Bij de internetverbinding ligt dat wat ingewikkelder, omdat ieder huisadres een andere provider kan hebben en het internetsignaal over verschillende lijnen kan binnenkomen (adsl / vdsl, kabel, glasvezel).
In geval van een storing kan de website Allestoringen handig zijn: van vrijwel alle providers, banken, streamingproviders en andere webdiensten kun je opzoeken of er storingen gemeld zijn en in welke plaats(en). Op de site van je provider kun je vaak a.h.v. het invullen van je postcode checken of internet in de lucht is, zoals bij KPN en Ziggo. De ervaring leert overigens dat providers storingen in hun eigen netwerk soms niet of heel laat melden, want het publiek maken van deze info is geen positieve reclame en werkt ook negatief voor hun uptime-ratio.
Als internet het volgens de provider en Allestoringen.nl gewoon moet doen, moet je methodisch gaan zoeken naar een mogelijk probleem bij je zelf. Probeer allereerst of de verbinding op een andere pc wel werkt, of check via je smartphone de verbinding via je wifi-netwerk (!). Krijg je dan wel verbinding ligt het aan je pc/laptop of tablet zelf. Probeer deze een keer opnieuw op te starten. In Windows 10 kun je proberen of de ingebouwde netwerk-probleemoplosser soelaas biedt. Het opnieuw opstarten van je modem/router wil ook wel eens helpen. Google of een andere zoekmachine (duckduckgo) is dan je grootste vriend (als je tenminste nog een apparaat met een internetverbinding hebt).
Mocht één bepaalde website niet werken, kun je controleren of deze wel in de lucht is via Down for Everyone or Just Me. Ook via deze tool kun je dit controleren. Als de website wel bereikbaar is via deze tools, is er of een probleem op je eigen computer of is er een probleem in het netwerksegment waarmee je verbonden bent. Het internet is weliswaar één groot aan elkaar gekoppeld netwerk, maar technisch gezien is het aan het elkaar geknoopt via segmenten, met allerlei routers als knooppunten. Op je eigen computer kan het zijn dat de firewall of anti-malware pakket het verkeer naar deze website tegenhoudt. Ook kan het hosts bestand een onterechte vermelding naar deze website bevatten, waardoor de site onbereikbaar wordt.
Schrale troost misschien: sinds 2017 zijn providers verplicht om je een compensatie te geven als de storing langer dan 12 uur duurt. Dan moeten wel álle diensten er uit liggen (dus bij een alles-in-1 abonnement zowel internet, telefoon en tv).