Fingerprinting Bureau Interface

Privacy

Als je een website bezoekt, gebeurt er letterlijk een heleboel achter het scherm. Uw IP-adres, welke browser en wat voor besturingssysteem u gebruikt, het schermformaat, afijn, diverse gegevens worden door uw apparaat aan de website verstrekt en op de achtergrond verwerkt. Sommige dingen zijn nodig en ook zinvol, zoals het schermformaat zodat de website weet hoe de webpagina moet worden opgemaakt (responsive design), en ook het IP-adres zodat de website naar welk IP-adres de webpagina moet worden teruggestuurd.   

Een paar zaken die achter het scherm gebeuren, worden (op het irritante af) zichtbaar, omdat websites tegenwoordig toestemming moeten vragen voor het plaatsen van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestandjes die op uw computer worden geplaatst. Je ziet vaak de term ‘functionele cookies’ voorbij komen, dan gaat het over de eerder genoemde aspecten (schermformaat e.d.) zodat men u een goed uitziende webpagina kan voorschotelen.

Maar cookies worden vooral gebruikt om u te kunnen herkennen en uw surfgedrag in kaart te kunnen brengen, zo’n cookie bevat een ID die naar u verwijst. Dergelijke ‘tracking cookies’ zorgen ervoor dat men u kan volgen. Zodra de informatie uit deze cookies ‘verrijkt’ kan worden met uw verdere gegevens (zoektermen die u gebruikt, welke sites u bezoekt, koopgedrag, gezinssamenstelling, leeftijdscategorie, …) ontstaan er een beeld van u. Met profileringstechnieken kan men u indelen in een of meer doelgroepen, zodat men u gericht kan benaderen met op u toegesneden informatie en advertenties.

Organisaties willen graag weten wie hun website bezoekt, waar mensen vandaan komen, en enige duiding over leeftijd, geslacht en interessegebieden. Men weet dan hoe men het marketingbudget zo effectief mogelijk kan inzetten. Google is een grote speler op deze markt met hun ‘Google Analytics’, software die deze informatie over websitebezoekers kan leveren. Informatie die dus en passant ook met Google wordt gedeeld. Ook veel overheidssites maken gebruik van Google Analytics, terwijl er alternatieven zijn die de privacy van de burgers meer respecteren.

Fingerprinting Bureau Interface

Maar niet alleen cookies spelen een rol als het gaat om uw privacy. Er wordt ook gebruik gemaakt van fingerprinting, een techniek die gebruik maakt van het feit dat de combinatie van alle gegevens die uw computer laat zien (browser-versie, schermformaat, IP-adres, besturingssysteem, enz.) toch een unieke ‘vingerafdruk’ achterlaat. En dan Facebook: op heel veel websites is de zogenaamde Facebook pixel geïnstalleerd. Dit is een onzichtbaar element op de website, in feite een stukje programmacode, welke in het geniep het surfgedrag van alle bezoekers in kaart brengt en ook met Facebook deelt zonder dat u zelf op Facebook zit en ook zonder dat u bent ingelogd op Facebook. De Facebook Pixel levert een schat aan informatie op voor de website-eigenaar én voor Facebook.

Je kunt je hiertegen beschermen door het installeren van een zogenaamde adblocker. Een adblocker blokkeert advertenties in je browser (of tablet/smartphone) en kan vaak ook trackingcookies blokkeren. Veel adblockers zijn beschikbaar als extensie op je browser, in sommige browsers zoals Firefox en Opera is hij al geïntegreerd. De consumentenbond heeft in 2016 een test gepubliceerd. Privacy Badger staat daar niet bij, maar is nu een bekende en veelgebruikte adblocker.

Neem ook eens kijkje bij de toolbox van Bits Of Freedom, als uw privacy op internet u lief is.

Onze privacyverklaring staat hier.