FAQs

In deze FAQs (Frequently Asked Questions) een selectie uit de vele vragen die ons in de loop der tijd gesteld zijn. Klik op het Plusteken en u ziet het antwoord, alvast als korte handreiking naar u om de kwestie aan te pakken. Mocht u er niet uitkomen, neem gerust contact op. Wij kunnen u wellicht helpen.

Hoe laat begon de tijd? Sommige vragen zijn niet te beantwoorden. Als het om ICT problemen gaat bestaan er geen gekke vragen. Vragen of constateringen die ogenschijnlijk simpel lijken (“hij doet het niet”), hebben vaak een context die een stuk ingewikkelder is. Die moeten we onderzoeken, vervolgvragen stellen, een goede zoekterm formuleren om op internet naar een oplossing te zoeken. We kunnen niet altijd de impact van het probleem inschatten. Als de e-mail niet werkt en u moet voor de deadline nog een document opsturen, is uw probleem een stuk urgenter. Vertel het ons, want als het nodig is, lopen we een beetje harder of geven uw probleem voorrang.

Laptop Bureau InterfaceWij repareren geen hardware, maar we kunnen wel helpen om een diagnose te stellen. Vaak is er een software-probleem en dan kunnen wij dat voor u oplossen. Ook al blijft het scherm zwart na opstarten, kan het nog te maken hebben met de software. Als de voedingsadapter van uw laptop kapot is en de accu is helemaal leeg, zal de laptop helemaal niets doen. Meestal een teken dat er iets grondig mis is met de hardware. Maar in dit geval is het een kwestie van vervangen van de voedingsadapter. Als de laptop nog wel enig teken van leven geeft, kan er sprake zijn van een softwarematig probleem, een opstartprobleem of een virusbesmetting. Dit kunnen wij oplossen. Meestal is het ook van belang om de data te redden, dat zal dan ons eerste aandachtspunt zijn.

Onze professionele focus ligt op het MKB en zelfstandigen. Particulieren kunnen natuurlijk ook bij ons terecht, we hanteren dan aangepaste tarieven en ook een aangepaste werkwijze.

Ja, we gebruiken daarvoor WordPress of Drupal. In overleg met de klant passen we dan een bepaald ontwerp (thema) aan. Wij zijn echter geen grafisch ontwerpers of marketingexperts. Het hangt dus af van uw wensen, of we u doorverwijzen of dat wij u verder kunnen helpen. Wij werken vaak samen met ontwerpers en marketeers, waarbij wij het beheer doen. Een veelgebruikt platform, ook door ons, is WordPress en Drupal. Onze eigen website is ook door ons gebouwd met WordPress, met het thema Customizr Pro. Wij kunnen u in ieder geval behulpzaam zijn met hosting keuzes en technisch beheer.Websites

Een veel door ons aangeboden constructie is het installeren van het Open source CRM Vtiger op een webserver. Dat kan bij een hostingprovider, maar ook kunnen wij dat doen op een VPS, een Virtual Private Server. In het laatste geval hebben we meer zeggenschap over de server en kunnen we alles naar behoefte inregelen. Het CRM zelf kunnen wij ‘customizen’: afstemmen op uw wensen. Dit is een stabiel en prijstechnisch interessante oplossing. Maar we werken ook met hostingproviders die een goed aanbod hebben en toch niet duur zijn. Informeer naar de mogelijkheden.

Harde schijf Bureau InterfaceEr zijn 2 dingen die uw wat oudere pc een enorme boost kunnen geven: uitbreiden van het intern geheugen (indien mogelijk) en het vervangen van de harde schijf door een SSD (Solid State Disk, in feite een hard disk die uit enkel geheugenmodules bestaat). Informeer naar de mogelijkheden. Voorwaarde is wel, dat de processor niet al te traag is. Een andere mogelijkheid is om te kiezen voor een refurbished computer.

Refurbished betekent gereviseerd. Het is term die aangeeft dat het gaat om een gebruikte apparaten die helemaal worden nagekeken en indien nodig worden voorzien van nieuwe (of gebruikte nog goed werkende) onderdelen. Er is tegenwoordig zoveel aanbod, dat er een hele markt is ontstaan van restvoorraad, gebruikte of geretourneerde apparaten. Goedkoper dan nieuw, en net zo goed. Voor merk-fanaten kun je zo toch ‘the real thing’ kopen zonder de hoofdprijs te betalen.

Apple hunt Bureau Interface

Om eerlijk te zijn, doen we vrijwel niets met Apple computers. Wij werken vooral met Windows en Linux en daar weten we wel een heleboel van.

We kunnen u wel doorverwijzen.

Dat vereist helaas eerst even wat onderzoek. Als u dat niet wilt, kunt u uitkijken naar een zogenaamd Mesh-systeem. Om eerlijk te zijn: ons advies komt vaak tot deze uitkomst. De vraag blijft dan wel, wat voor systeem is dan in uw situatie het beste. Een onderzoek(je) kan uw situatie in kaart brengen. Wat voor router gebruikt u, waar staat de router (draadloos accesspoint) hoe komt internet uw huis binnenRouter Bureau Interface, welke provider hebt u, hoe stabiel is deze verbinding, wanneer treden de problemen op, op welke plaatsen in huis is de WiFi minder goed, hoe intensief wordt de WiFi gebruikt, hebben de buren ook WiFi en waar staat bij hen de router? De juiste vragen stellen is vaak het probleem oplossen. Soms is het een combinatie van factoren. Wij kunnen u helpen, als u er zelf niet uitkomt.
Smartphone WiFi

Allereerst nagaan of er een storing bij uw provider is. Ga ook na of uw internetverbinding wel goed werkt. Als het daar allemaal niet aan ligt, probeer dan eens in te loggen op de webmail (dus niet met het e-mailprogramma op de pc, maar via de browser). Komt u er dan nog niet in, kunnen er een paar dingen aan de hand zijn: kloppen de inloggegevens wel, gebruikt u niet per ongeluk een verkeerd wachtwoord? Is er de laatste tijd iets veranderd op uw pc? In theorie kan uw account ook gehackt zijn en kan de hacker een ander password hebben ingesteld. Controleer eerst uw pc op de aanwezigheid van malware. Neem dan contact op met uw provider. Komt u er niet uit? Dan mag u contact met ons opnemen.

Is het een acute besmetting (bijvoorbeeld met ransomware), zet uw computer dan uit en ontkoppel hem dan direct van uw netwerk om verdergaande besmetting te voorkomen. Hebt u een antivirusprogramma, zorg dan dat de definities geupdated zijn en voer een complete scan uit. Scannen met ADWCleaner kan soms helpen. Soms kan een virus zich goed verborgen houden voor uw antivirusprogramma. In dat geval kunt u proberen om een ‘live rescue cd’ te downloaden en dit op een cd te branden of op een usb stick te zetten. Bij antivirus bedrijf Kaspersky kunt u vrij een cd iso-bestand downloaden waarmee u uw pc kunt scannen. Probeer daarmee uw pc op te starten en schoon te maken. Neem anders even contact op.

Microsoft biedt verschillende cloud-abonnementen (Office 365) aan, met verschillende tarieven per gebruiker per maand. U heeft dan een complete Office omgeving in de Cloud, ook al uw bestanden en andere data staan op Microsoft-servers. Overstappen naar de Cloud kan ook minder rigoreus in een variant van ‘Hosted Exchange’, dan wordt alleen de e-mail en elektronische agenda via de servers aan internet geregeld. Hosted Exchange wordt door veel providers aangeboden, Office 365 kunt u alleen direct bij Microsoft afnemen. In elk geval is er sprake van een migratietraject, waarbij ook in technische zin allerlei zaken moeten worden ingeregeld. Office 365 biedt allerlei extra mogelijkheden tot samenwerking in teams en ook een online Sharepoint-omgeving. Bureau Interface kan u adviseren en ook assisteren bij deze migratie, wij fungeren nu voor diverse organisaties als beheerder van de Office 365 omgeving.

E-mail Bureau Interface

Bij een internetabonnement krijgt u meestal een of meer e-mailadressen. Als u uw e-mailprogramma (zoals Outlook, of Windows Mail) wilt instellen, kunt u voor de inkomende mail vaak kiezen voor POP3 of IMAP. POP3 is eigenlijk iets van vroeger, schijfruimte op de mailserver was duur, dus na inloggen van het e-mailprogramma werden alle berichten naar de pc gestuurd en direct van de server verwijderd. Zo kon ook de (beperkte) mailbox niet vol raken. IMAP werkt anders, daarbij blijft alle e-mail ook op de server staan, totdat u het zelf verwijdert. Daardoor is IMAP in deze tijd, waarin we ook onze e-mail willen bekijken op smartphone of tablet, een stuk handiger, want de mail blijft zo beschikbaar als we vanaf een ander device inloggen.

Maar ook al ken je het verschil, het invoeren van de serverinstellingen (ook op tablet en smartphone) is een stuk lastiger geworden omdat je ook de meer geavanceerde instellingen goed moet zetten: welke poort en gebruik van SSL of TLS. Googelen met “serverinstellingen e-mail” plus daarachter de naam van uw provider, biedt meestal soelaas.