E-mail

E-mail in de plus

Veel mensen gebruiken een gratis e-maildienst zoals Gmail, Hotmail of Outlook.com. Deze diensten vallen eigenlijk allemaal onder de noemer: “als iets gratis is, ben jij het product”. Bij dergelijke diensten is het maar de vraag hoe het zit met je privacy en wat er met je data gebeurt. Gmail leest tegenwoordig niet meer al je e-mails om er passende advertenties bij te tonen. Maar Google toont wel advertenties op basis van je zoekgedrag in Youtube en in de Google zoekmachine. Een van de dingen die Microsoft doet, is het binnen Outlook.com analyseren met wie je communiceert om advertenties te kunnen tonen. Bij Google en Microsoft zijn dit weliswaar geautomatiseerde processen maar je privacy is ondergeschikt aan hun verdienmodel.

Privacyvriendelijk alternatief

Het Nederlandse bedrijf Soverin biedt een betaalde e-maildienst aan, zonder advertenties en zonder dat men in je gegevens rondneust. Voor €39 per jaar huur je een royale e-mailbox (25 GB) met een mailadres naar keuze (‘’). Ook krijg je een persoonlijke agenda. De maildienst werkt goed en veilig in de browser op de pc, en eveneens met de mail-apps op de tablet en smartphone. De verbindingen zijn versleuteld en alleen de mailbox wordt versleuteld opgeslagen. Ook het Zwitserse Protonmail wil de privacy van zijn gebruikers waarborgen. Elke e-mail is stuk voor stuk versleuteld, zodat zelfs Protonmail de inhoud niet kan lezen. Er is ook een Business variant. Een gratis mailbox biedt slechts 500 MB opslagruimte (0,5 GB).

E-mailadres van de provider

Iedereen met een internetabonnement krijgt van de provider gratis een e-mailadres (@ziggo.nl of @kpnmail.nl). Een groot nadeel is, dat je wanneer je van provider wisselt je ook je e-mailadres kwijt bent. Ook is de opslagruimte meestal erg beperkt.

Tijdelijk e-mailadres

Vaak moet je je e-mailadres opgeven, als je via een website iets wilt downloaden. De mogelijkheid bestaat dat je e-mailadres in handen valt van spammers. In dergelijke gevallen kan het handig zijn om gebruik te maken van een tijdelijk e-mailadres. Je hebt daar diverse mogelijkheden voor:

In het browserscherm zie je het tijdelijke e-mailadres. Je moet het browservenster open laten staan, want daarin wordt ook de ‘inbox’ bij dat adres getoond. Het tijdelijke e-mailadres is meestal zo’n 10 minuten geldig.

E-mail forwarders

Bij inschrijven op een nieuwsbrief of bij een webshop moet je ook een e-mailadres opgeven. Om niet je eigen persoonlijke e-mailadres op te geven, kun je gebruik maken van zogenaamde e-mail forwarders. Je kunt dan een eigen ander e-mailadres verzinnen en dat gebruiken voor de inschrijving of webshop. Alle e-mail zal worden doorgestuurd naar je eigen e-mailadres. Voorbeelden zijn:

Plus adressering

Om binnenkomende e-mail goed te kunnen filteren, of om je e-mailadres te waarmerken als inschrijving bij een bepaalde site kun je gebruik maken van het plusteken: wordt dan bijvoorbeeld naam+. Het plusteken en alles wat daarachter staat wordt bij de afhandeling van de e-mail gewoon genegeerd. In Gmail kun je deze mogelijkheid al geruime tijd gebruiken (ook de punt werkt bij Gmail zo). In Outlook.com kun je dit sinds 2013 gebruiken. Inmiddels is dit ook mogelijk voor Microsoft 365 gebruikers in Exchange Online. Deze feature moet nog wel aangezet worden door de systeembeheerder(s) met behulp van Powershell. De instructies daarvoor zijn hier te vinden. Ben je een Microsoft 365 gebruiker en wil je gebruik maken van ´plus adressering´, vraag dan aan je systeembeheerder om dit in te schakelen.

Bescherm in ieder geval je persoonlijke e-mailadres en ga er zorgvuldig mee om!